Programowanie dla dzieci i młodzieży

 

 

 

 

KURS PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE

Szkoła podstawowa klasy 1-3


Podstawy programowania realizowane są w języku Scratch. Jest to edukacyjny język, stworzony jako narzędzie do nauczania dzieci podstaw programowania. Umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, bądź gier. Programowanie odbywa się w sposób wizualny – elementy języka mają kształt puzzli, które ułożone we właściwy sposób tworzą działający program lub grę. Od drugiego semestru wprowadzane są inne języki i platformy takie jak m.in.: KODU (tworzenie gier 3D) oraz Makey Makey (programowanie z wykorzystaniem płytek elektronicznych). Po ukończeniu kursu każdy uczestnik otrzymuje certyfikat potwierdzający uczestnictwo.

 

PROGRAM KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Semestr I (15 spotkań = 30 godzin lekcyjnych):

1. Wprowadzenie do języka Scratch – „Skaczące literki”

Lekcja ma na celu przedstawienie uczniom czym jest programowanie oraz zapoznanie ich ze środowiskiem Scratch, jego elementami i sposobem tworzenia programów i gier. Utworzony zostanie pierwszy prosty projekt - animacja „Skaczące literki”.

2. Tworzenie konta Scratch / „Arkanoid” - tworzenie pierwszej gry w języku Scratch

Na lekcji utworzone zostanie konto na portalu scratch.mit.edu w celu umożliwienia prezentacji swoich osiągnięć w Internecie. Rozpoczęta zostanie też praca nad pierwszą grą -“Arkanoid”, polegającą na odbijaniu piłki. Przedstawione zostaną podstawowe funkcje sterowania postacią przy pomocy klawiatury.

3. „Arkanoid” - tworzenie pierwszej gry w języku Scratch (c.d.)

4. „Pisak”

Na lekcji uczeń zapozna się z podstawowymi komendami umożliwiającymi prostą edycję grafiki oraz tworzenie własnych obrazów.

5. „Kot goni mysz” oraz Quiz

Na lekcji odbędzie się quiz sprawdzający wiedzę uczniów. Po quizie, utworzona zostanie gra polegająca na uciekaniu Myszą przed goniącym ją Kotem. Pokazane zostaną możliwości zaprogramowania sterowania postaciami za pomocą myszki komputerowej.

6. „Matematyka”

Na lekcji utworzona zostanie edukacyjna animacja pozwalająca na rozwiązywanie prostych zadań matematycznych. Pokazane zostaną działania arytmetyczne – mnożenie i dodawanie.

7. „Zatłoczona droga”

Na lekcji utworzona zostanie gra polegająca na przejściu postaci przez ruchliwą ulicę, unikając potrącenia przez jeżdżące samochody. Podczas tworzenia gry pokazane zostanie przesyłanie komunikatów oraz odliczanie czasu poprzez użycie stopera.

8. „Zatłoczona droga” c.d. oraz praca samodzielna

Lekcja ma na celu dokończenie poprzedniej gry oraz podsumowanie zdobytej wiedzy poprzez samodzielne zrealizowanie zadanego przez nauczyciela projektu.

9. „Duchy”

Na lekcji utworzona zostanie gra polegająca na łapaniu uciekających na ekranie duchów i zdobywaniu w ten sposób punktów. Zaprogramowane zostanie automatyczne i losowe poruszanie się postaci poprzez wprowadzenie bloku losowania.

10. „Labirynt” oraz Quiz

Na lekcji odbędzie się quiz sprawdzający wiedzę uczniów. Po quizie, utworzona zostanie gra polegająca na przejściu na czas przez labirynt i unikaniu występujących na trasie przeszkód. Pokazane zostaną możliwości rysowania własnego świata gry.

11. „Mikołajki” oraz projekt samodzielny

Na lekcji utworzona zostanie animacja przedstawiająca zbieranie prezentów przez Mikołaja. Pokazane zostanie działanie pętli. Po zakończeniu tworzenia gry, uczniowie będą realizować własne pomysły na grę.

12. „Rakieta kosmiczna"

Na lekcji utworzona zostanie gra polegająca na poruszaniu się rakietą kosmiczną i zdobywaniu punktów za zestrzelone asteroidy. Pokazane zostaną możliwości klonowania obiektów.

13. „Rakieta kosmiczna" (c.d.)

Dokończenie gry Rakieta Kosmiczna oraz sprawdzenie projektów samodzielnych.

14. Powtórzenie wiadomości.

Na lekcji odbędzie się quiz podsumowujący wiedzę uczniów. Po quizie uczniowie będą samodzielnie realizować zlecone przez nauczyciela zadania podsumowujące.

15. Zapoznanie z Kodu i stworzenie gry „Zjadacz jabłek”

Zaprezentowana zostanie platforma KODU, wykorzystywana na II semestrze oraz napisana zostanie pierwsza gra trójwymiarowa – „zjadacz jabłek”. Uczeń zapozna się z metodami programowania ruchu postaci oraz reagowania na zdarzenia w grze. 

 

Semestr II (15 spotkań = 30 godzin lekcyjnych):

16. Scratch „Flappy Pigeon”

Celem lekcji jest stworzenie gry Flappy Bird. Tworzenie dynamicznie zmieniającego się tła.

17. Scratch „Wyścigi czarodziejów”

Celem lekcji jest przypomnienie sporej części materiału z pierwszego semestru na podstawie rozbudowanej gry - wyścig czarodziejów. Podczas lekcji zaprezentowania zostanie możliwość tworzenia własnych animacji postaci.

18. Scratch „Wyścigi czarodziejów” cd.

Celem lekcji jest dokończenie gry z poprzedniej lekcji.

19. Scratch – „Rzuty Karne”

Celem lekcji jest tworzenie gry polegającej na wykonywaniu rzutów karnych. W grze mamy celownik, który porusza się po obszarze bramki, kliknięcie w odpowiednim momencie przycisku powoduje wykonanie strzału. W grze występuje bramkarz, którym steruje komputer. 

20. Scratch – „Rzuty Karne” cd. oraz Quiz

Na lekcji odbędzie się quiz sprawdzający wiedzę uczniów. Dokończenie gry z poprzedniej lekcji.

21. „Angry Birds”

Celem lekcji jest utrwalenie funkcji bloku message. Stworzona zostanie do tego gra angry birds.

22. „Angry Birds” cd.

Dokończenie gry z poprzedniej lekcji.

23. Makey - Makey „Bębenki z dłoni”

Celem lekcji jest stworzenie gry bębenki z wykorzystanie płytki Makey Makey.

24. Makey - Makey „Pianino”

Celem lekcji jest stworzenie gry pianino z wykorzystaniem płytki Makey Makey.

25. Quiz podsumowujący oraz wstęp do Kodu

Na lekcji odbędzie się quiz sprawdzający wiedzę uczniów Następnie uczniowie rozpoczną pracę z KODU - programem służącym do tworzenia gier 3D. Na pierwszej lekcji pokazane zostaną podstawowe funkcje programu (dodawanie postaci, rysowanie nowego tła, poruszanie postacią). Stworzona zostanie gra polegająca na zbieraniu przedmiotów.

26. Kodu „Namierzanie ryb”

Cele lekcji jest pokazanie jak stworzyć grę polegającą na zbijaniu poruszających się obiektów.

27. Kodu „Labirynt”

Stworzenie rozbudowanej gry symulującej labirynt 3D.

28. Kodu „Wyścig” oraz projekt samodzielny

Stworzenie gry rywalizacyjnej - wyścigi. Zaprezentowanie podążania po wyznaczonej ścieżce. Po zakończeniu projektu, uczniowie będą realizować własne pomysły na grę.

29. Kodu „Wrota wymiarów”

Stworzenie gry kilkuetapowej, poznanie sposobu budowania mostów oraz teleportacji.

30. Powtórzenie wiadomości, quiz oraz rozdanie certyfikatów

Na lekcji odbędzie się quiz oraz podsumowanie wiadomości poprzez stworzenie gry zręcznościowej. Uczniowie otrzymają certyfikaty ukończenia kursu.

 

ZAKRES UZYSKANEJ WIEDZY PO SKOŃCZENIU KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Zakres wiedzy zdobytej przez ucznia po ukończeniu I semestru:

1. Potrafi tworzyć podstawowe gry i aplikacje w języku Scratch.

2. Zna najważniejsze bloki języka Scratch i potrafi je wykorzystywać do rozwiązywania problemów.

3. Poznał, czym jest instrukcja warunkowa, pętla, zdarzenie.

4. Poznał, czym jest układ współrzędnych i jak go wykorzystać w grze.

5. Zna podstawowe operacje matematyczne i wie jak je wykorzystać w programowaniu.

6. Umie wykorzystać proste konstrukcję do poruszania się postaci. Wykorzystuje w tym celu podstawowe prawa fizyki oraz wzory fizyczne, jak na przykład wzór na prędkość.

7. Poznał pojęcie zmiennej.

8. Potrafi klonować obiekty.

 

Zakres wiedzy zdobytej przez ucznia po ukończeniu II semestru:

1. Potrafi tworzyć bardziej rozbudowane gry i aplikacje w języku Scratch.

2. Wie, jak stworzyć grę wieloosobową.

3. Potrafi wykorzystać trudniejsze zagadnienia fizyczne w grze, jak np. przyśpieszenie.

4. Poznał bardziej skomplikowane mechanizmy, jak np. komunikaty. Potrafi je nadawać i odbierać.

5. Nauczył się wykorzystania płytki Makey Makey do przeprowadzenia prostych eksperymentów programistyczno-naukowych.

6. Przy wykorzystaniu tej platformy poznał podstawowe właściwości prądu elektrycznego, obwodu, przewodności. Wie jak wykorzystać tę wiedzę do stworzenia np. prostego pianina zbudowanego z komputera i owoców oraz płytki i przewodów.

7. Zna środowisko Kodu Game Lab.

8. Potrafi tworzyć dowolnie rozbudowane gry 3D za pośrednictwem Kodu Game Lab.

9. Poznał wykorzystanie trójwymiarowego układu współrzędnych.

10. Wie, jak sterować postaciami z wykorzystaniem praw fizyki.

11. Korzysta z funkcji matematycznych do zaprogramowania logiki gry.

12. Buduje dosyć zaawansowane modele trójwymiarowego świata.

W kolejnych semestrach uczniowie będą tworzyć bardziej zaawansowane projekty w KODU. Co więcej, będą uczyć się algorytmiki z wykorzystaniem świetnego narzędzia Baltie. Kolejnym programem, który będzie wykorzystywany jest Minecraft Education Edition, w którym, wykorzystując popularną grę Minecraft, będą uczyć się, jak można wykorzystać programowanie do tworzenia modów oraz pluginów do gier i aplikacji.

 

CENA KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

30 zł za 45 minut zajęć.

Semestr składa się zwyczajowo z 15 spotkań, raz w tygodniu 2 x 45 minut. Długość semestru może się różnić w zależności od długości semestru szkolnego (przykładowo jeden semestr może trwać 14 spotkań, wtedy drugi będzie trwać 16). Cena za semestr przy 15 spotkaniach to 900 zł (opłata jednorazowa) lub 4 x 225 zł (opłata rozłożona na raty). Cena za jedno spotkanie 2 x 45 minut to 60 zł.

 

CZAS TRWANIA KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Dwa semestry (30 spotkań), spotkanie raz w tygodniu, trwająca 2 x 45 minut plus 5 minut przerwy.

 

TERMINY KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Poniedziałek - Piątek w godzinach 16.40-20.00

Soboty w godzinach 10.00-16.50

Dokładne terminy poszczególnych zajęć dostępne są w formularzu zapisowym.

 

LICZBA UCZESTNIKÓW KURSY PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

5- 12 Osób