Programowanie dla dzieci i młodzieży

 

 

 

 

KURS PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE

Szkoła podstawowa klasy 1-3

 

OPIS KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Zajęcia dla uczniów, którzy ukończyli kurs „Programy i gry komputerowe semestr 2” . Kurs realizowany jest przy użyciu platform Kodu 3D, Baltie, Scratch, Minecraft Education Edition. W pierwszej części uczniowie będą realizować projekty przy użyciu języka Kodu 3D oraz poznają środowisko Baltie. W kolejnej części tworzone będą rozbudowane projekty przy użyciu platformy Scratch z wykorzystaniem płytek Makey Makey. W ostatniej części kursu uczniowie zostaną zapoznani z programem Minecraft Education Edition, w którym tworzyć będą własne programy uruchamiane w platformie Minecraft.

 

PROGRAM KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Semestr III (15 spotkań = 30 godzin lekcyjnych):

1. KODU - Latający statek

Celem lekcji jest stworzenie gry Latający Statek. Stworzenie bardziej rozbudowanego środowiska wykorzystując rury, które będą obszarem, w którym porusza się latający statek.

2. KODU - Piraci

Celem lekcji jest stworzenie gry Piraci. Gra polega na przepłynięciu statkiem na wyspę, a następnie wejście do zamku i zebranie wszystkich monet znajdujących się w zamku.

3. Kodu – Kolorowe jabłka w labiryncie

Celem lekcji jest opracowanie gry polegającej na poruszaniu się w labiryncie i zbieraniu odpowiednich przedmiotów.

4. Baltie - Wprowadzenie

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów ze środowiskiem Baltie. Na zajęciach zaprezentowane zostaną dwa podstawowe tryby pracy: budowanie i czarowanie.

5. Baltie - Programowanie

Celem lekcji jest zaprezentowanie trybu Programowanie w trybie Nowicjusz. Uczniowie poznają różę wiatrów i nauczą się z niej korzystać w celu sprawnego programowania ruchu czarodzieja. Za pomocą skryptu zostanie zbudowany zamek oraz elementy zaproponowane przez uczniów.

6. Baltie - Programowanie ciąg dalszy

Celem lekcji jest poznanie sposobu tworzenia pętli, pisania komentarzy oraz sterowania prędkością czarodzieja. Na zajęciach uczniowie będą mogli samodzielnie zaprogramować wioskę złożoną z identycznych domków.

7. Baltie - Niewidzialny czarodziej

Na zajęciach zostanie zaprezentowany zaawansowany tryb programowania. Uczniowie przypomną sobie, czym jest układ współrzędnych oraz jak z niego korzystać do programowania Czarodzieja. Gra umożliwi prawdziwe czary. Magik będzie znikał i pojawiał się w innym miejscu.

8. Baltie - Tryb zaawansowany, animacje i pomocnicy

Celem lekcji jest zaprezentowanie korzystania z pomocników oraz tworzenia animacji. Oprócz wspólnego wykonania kilku przykładów, uczniowie samodzielnie wykonają własną animację.

9. Makey Makey - “Zbij robaka”

Celem lekcji jest przypomnienie informacji zdobytych podczas zajęć kursu “Programy i gry komputerowe” oraz stworzenie aplikacji z wykorzystaniem języka Scratch i układu Makey Makey. Gra “Zbij robak”, polega na zbijaniu pojawiających się robaków z dziur w drzewie.

10. Makey Makey – „Polowanie na kaczki”

Celem lekcji jest stworzenie rozbudowanej gry “Polowanie na kaczki”. Gra będzie polegać na strzelaniu w odpowiednim momencie do nadlatujących kaczek.

11. Minecraft Education Edition - “Kwadrat”

Celem zajęć jest pokazanie środowiska Minecraft Education Edition i stworzenie prostego skryptu, który umożliwia narysowanie kwadratu.

12. Minecraft Education Edition - “Deszcz z kurczaków”

Celem lekcji jest stworzenie prostego skryptu, który umożliwi tworzenie deszczu z kurczaków oraz stworzenie zagrody ze zwierzętami.

13. Minecraft Education Edition - “Wieża z lawy”

Celem lekcji jest stworzenie prostego skryptu, który umożliwi tworzenie wieży z lawy, oraz stworzenie kolejnego skryptu umożliwiającego tworzenie tęczy.

14. Minecraft Education Edition - “Piramida”

Celem lekcji jest stworzenie skryptu, który umożliwi tworzenie piramidy. Wykorzystana będzie znajomość pętli.

15. Powtórzenie wiadomości

 

ZAKRES UZYSKANEJ WIEDZY PO SKOŃCZENIU KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Zakres wiedzy zdobytej przez ucznia po ukończeniu III semestru:

1. Zna bardzo dobrze środowisko Kodu Game Lab

2. Potrafi tworzyć zaawansowane gry 3D z wykorzystaniem środowiska Kodu Game Lab

3. Zna środowisko Baltie oraz potrafi je uruchomić

4. Potrafi tworzyć zaawansowane gry w środowisku Baltie

5. Zna praktycznie każdy blok języka Scratch i potrafi je wykorzystywać do rozwiązywania problemów

6. Potrafi tworzyć zaawansowane gry i aplikacje w języku Scratch z wykorzystaniem układu Makey Makey

7. Zna środowisko Minecraft Education Edition

8. Potrafi uruchomić środowisko Minecraft Education Edition

9. Potrafi tworzyć i uruchamiać skrypty w środowisku Minecraft Education Edition

10.Wie jak wykorzystać zmienne, pętle, instrukcje warunkowe, zdarzenia w środowisku Minecraft Education Edition

 

CENA KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

30 zł za 45 minut zajęć.

Semestr składa się zwyczajowo z 15 spotkań, raz w tygodniu 2 x 45 minut. Długość semestru może się różnić w zależności od długości semestru szkolnego (przykładowo jeden semestr może trwać 14 spotkań, wtedy drugi będzie trwać 16). Cena za semestr przy 15 spotkaniach to 900 zł (opłata jednorazowa) lub 4 x 225 zł (opłata rozłożona na raty).

 

CZAS TRWANIA KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Dwa semestry (30 spotkań), spotkanie raz w tygodniu, trwająca 2 x 45 minut plus 5 minut przerwy.

 

TERMINY KURSU PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

Poniedziałek - Piątek w godzinach 16.40-20.00

Soboty w godzinach 10.00-16.50

Dokładne terminy poszczególnych zajęć dostępne są w formularzu zapisowym.

 

LICZBA UCZESTNIKÓW KURSY PROGRAMOWANIA PROGRAMY I GRY KOMPUTEROWE:

5- 12 Osób