Trwają zapisy na semestralne kursy programowania stacjonarne i online! Sprawdź!

Blog

Słownik programistyczny


3 minuty czytania

Pojęcia, które musi znać każdy programista!

  • Bug – błąd występujący w kodzie aplikacji, strony internetowej czy gry komputerowej powodujący ich niepoprawne działanie.
  • Firewall – inaczej zapora sieciowa. Pozwala na zabezpieczenie komputera przed nieautoryzowanym dostępem do komputera oraz innymi zagrożeniami ze strony Internetu.
  • Algorytm – ciąg kroków potrzebnych do wykonania danego zadania np. jeżeli chcemy zagrać w grę Minecraft, musimy włączyć komputer, uruchomić Minecrafta i zalogować się na swoje konto.
  • Losowanie – wybieranie konkretnego elementu z pewnego zbioru wykluczając wpływ losującego na konkretny wynik. Przykładowo, wkładamy rękę do woreczka z kolorowymi kulkami, zamykamy oczy i losujemy kulkę.
  • Emulator – program, który udaje działanie rzeczywistego urządzenia np. program naśladujący działanie tabletu.
  • Kod strony – określenie całości kodu źródłowego tworzącego daną stronę internetową.
  • Komunikat - pozwala wysłać do innych elementów programu wiadomość, dzięki której mogą one np. rozpocząć swoje działanie. 
  • Instrukcja warunkowa - program sprawdza czy został spełniony postawiony warunek i na tej podstawie decyduje, co dalej robić - np. Creeper wybucha, dopiero gdy spełniony zostanie warunek przebywania blisko gracza. 
  • HTML – język programowania pozwalający stworzyć całą strukturę strony internetowej od rozmieszczenia nagłówków przez wszystkie teksty aż po formularze.
  • Scratch – środowisko do programowania dla młodych programistów umożliwiające tworzenie gier 3D.
  • Pętla o określonej ilości powtórzeń – pętla, której zawartość wykonana zostaje określoną ilość razy.
  • App Inventor – środowisko pozwalające na tworzenie aplikacji mobilnych. Składa się z dwóch podstawowych elementów: panelu telefonu, w którym projektujemy wygląd aplikacji i panelu programistycznego, w którym możemy zaprogramować konkretne elementy.
  • Duszek – obiekt graficzny, który możemy dowolnie programować w środowisku Scratch. Wygląd Duszków można dowolnie edytować w kategorii Kostiumy.
  • Debugowanie – usuwanie usterek z napisanego kodu.  Proces ten najczęściej polega na kontrolowaniu wykonania programu pod nadzorem debuggera.
  • Kompilacja – automatyczne tłumaczenie kodu z jednego języka programowania na inny. Najczęściej kompilacja dotyczy przetwarzania kodu z języka programowania na język maszynowy.
  • Minecraft MakeCode – środowisko pozwalające na modyfikowanie gry Minecraft poprzez własnoręcznie tworzone skrypty. Dzięki temu mamy wpływ na to, co się dzieje w grze.
  • Mod – przeróbka gry komputerowej lub programu dodająca nowe funkcje, elementy lub zmieniająca zasady rozgrywki. Osobę tworzącą mody nazywamy moderem.
 
 

Następny

Podobne artykuły

Pierwsza gra generująca sygnał wideo – Spacewar!
Blog

Pierwsza gra generująca sygnał wideo – Spacewar!

Jej twórcą był ambitny i niesamowicie kreatywny student – Steve Russell, który tak bardzo zainspirował się grą Tennis for Two, że...

Czytaj więcej
Programowanie Minecraft dla dzieci
Blog

Programowanie z Minecraftem – eksplorowanie i modyfikowanie świata gry

Minecraft to jedna z ulubionych gier – nie tylko dzieci, ale też dorosłych! Pozwala graczom wyzwolić w sobie ogromne pokłady...

Czytaj więcej

Zaprogramuj swoją przyszłość już dziś!

Zapisz się na kurs

Polecane z
bloga

Informatyka dla dzieci

Informatyka dla dzieci – nauka i zabawa w trybie online

Czytaj
Tworzenie gier Roblox

Jak stworzyć grę w Roblox?

Czytaj
Jaki język programowania wybrać na początku? Zbiór porad

Jaki język programowania wybrać na początku? Zbiór porad

Czytaj
Pozytywny wpływ programowania na mózg człowieka. Badania to potwierdzają!

Pozytywny wpływ programowania na mózg człowieka. Badania to potwierdzają!

Czytaj
Czemu warto uczyć dzieci programowania? Jakie ścieżki kariery otwiera?

Czemu warto uczyć dzieci programowania? Jakie ścieżki kariery otwiera?

Czytaj