Trwają zapisy na wakacyjne kursy stacjonarne oraz online! Sprawdź!

Blog

Grafika trójwymiarowa, Internet, gry masowe, czyli początek prawdziwego gamingu


3 minuty czytania

W drugiej połowie lat 90', projektanci gier komputerowych coraz chętniej wykorzystywali trójwymiarową grafikę. Stała się ona swoistym standardem dla większości powstających tytułów.

Ogromny wpływ na jej upowszechnienie miał Quake (1996) i Half-Life (1998), choć już wcześniej zainteresowanie tą technologią znacząco wzrosło. Wystarczy powiedzieć, że kolejna generacja 32-bitowych konsol domowych już ją obsługiwała. Dodatkowo, na rynku pojawiła się nowa, potężna konkurencja - w tym chociażby firma Sony ze swoją konsolą PlayStation (1994).

Dzięki Internetowi, nastąpił też gwałtowny rozwój gier wieloosobowych. Zręcznie wykorzystał ten fakt Blizzard, projektując platformę Battle.net i umożliwiając graczom zabawę w trybie sieciowym. Ta decyzja przyniosła firmie bajońskie sumy, a marki takie jak Warcraft czy Diablo zostały wyniesione na piedestały popularności.

Rosnące zainteresowanie grami wieloosobowymi, przyczyniło się do powstawania niezliczonych produkcji MMORGP oraz popularyzacji e-sportu. Na ten czas przypada debiut Counter-Strike'a (1999) - pierwszej znaczącej modyfikacji gry komputerowej, której fundamentem był wspomniany wcześniej Half-Life.

Wszechobecna komputeryzacja społeczeństwa, doprowadziła do zmian w modelu biznesowym wielu twórców gier, którzy zaczęli tworzyć produkty przeznaczone dla masowego odbiorcy. W efekcie tych działań powstała gra, w którą swego czasu zagrywał się niemal każdy. Mowa o The Sims (2000) autorstwa Willa Wrighta, grze która wprowadziła do świata gamingu zupełnie nowy gatunek gier tzw. casual game. W międzyczasie królowały też strategie i gry akcji, w tym osławione GTA od Rockstar Games.

Koniec końców, po prawie 40-letniej tułaczce gry zaczęły ostatecznie trafiać pod strzechy niezliczonych domostw i miejsc rozrywki. Przebyły długą drogę - od zabawy z elektromechaniką, po ograniczenia technologiczne, obawy światopoglądowe (ESRB powstałe w związku z wyjątkowo brutalnym Mortal Kombat) i problemy finansowe.

Przez kilkadziesiąt lat wiele się zmieniło, a rynek gier komputerowych wciąż rozrasta się w zatrważającym tempie. Tuż przed nim kroczą nowe technologie, jak chociażby przegenialny projekt Nvidii - Geforce Now, umożwliający granie w chmurze czy nowa generacja konsol, powalająca swoją potężną specyfikacją. Nie można też zapominać o wirtualnej rzeczywistości, która małymi krokami odsłania przed nami kuluary technologicznych możliwości.

Niegdyś ograniczone produkcje, dzisiaj zadziwiają rozmachem i szczegółowością wykonania...Aż trudno sobie wyobrazić, jak świat gamingu i nowych technologii będzie wyglądać za kolejne 20 lat. Cóż, miejmy nadzieję, że zadziwi on nas jeszcze nie raz!

A Was - jeśli tylko interesujecie się grami wideo i programowaniem - zachęcamy do udziału w naszych kursach programowania, dzięki którym nauczycie się tworzyć własne, niepowtarzalne produkcje!

 

Komentarze (0)

Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy

Skomentuj

Załączniki (0 / 3)
Udostępnij swoją lokalizację

Poprzedni Następny

Podobne artykuły

Blog

Data Scientist - jeden z najlepszych zawodów przyszłości?

Data Scientist już kilka lat temu został okrzyknięty mianem jednego z "zawodów przyszłości". Dla wielu osób wciąż jednak pozostaje...

Czytaj więcej
Blog

Jak odkryć i rozwijać potencjał intelektualny dzieci?

Dziecko nie jest „czystą kartą”, którą rodzice mogą w dowolny sposób zapisać, zorganizować i ukształtować. Potencjał intelektualny...

Czytaj więcej

Zaprogramuj swoją przyszłość już dziś!

Zapisz się na kurs

Nasi
partnerzy

Polecane z
bloga

Software Engineer - poznaj kolejny z zawodów przyszłości!

Czytaj

Data Scientist - jeden z najlepszych zawodów przyszłości?

Czytaj

Nie tylko granie, ale i programowanie – nauka programowania gier dla dzieci

Czytaj